Sedef Hastalığı (Psoriasis) Nedir?

Cilt hücreleri cildin en derin tabakasında oluşur. Cilt yüzeyine doğru kademeli olarak ilerleyen hücreler burada ölür. Gün içerisinde yapılan aktiviteler ile birlikte parçalanarak dökülürler. Dökülen cilt hücreler yerini alt dokuda oluşan yeni hücrelere bırakır. Cilt hücrelerinin meydana gelmesi ve dökülmesi süreci yaklaşık 28 gün sürer. Sedef hastalığında ise bu süreç oldukça hızlıdır. Normal süreçten yaklaşık 10 kat daha hızlı seyreden hastalıkta cilt hücrelerinin dökülmesi 2-6 gün arasındadır. Bu durumda da ölü cilt hücreleri yüzeyde birikir. Kısır döngüye giren ciltte aşırı üretim ve dökülmeye bağlı olarak tipik görünüme sahip olan sedef rengi pullanmalar ve kabuklanmalar oluşur.

Sedef Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

• Özellikle diz ve dirsek bölgelerinde yer alan sedef rengi pullanma ve kabuklanmalar:
  • Bu cilt lezyonları genital bölgede, tırnak ve saç derisinde de gözlenebilir. Ayrıca kollar, bacaklar, avuç içleri ve ayak tabanında kırmızı lekeler üzerinde gri-beyaz renkli deri döküntüleri ve kabuklanmalar
  • Tırnaklarda çukurcuklar, kalınlaşma ve sarı renk oluşumu, tırnak çevresinde şişlik ve kızarıklıklar
  • Ciltte kuruluk, yanma hissi, kaşıntı ve kanamalar
  • Eklemlerde ağrı, şişlik ve kızarıklık

Sedef Hastalığının Tedavisinde Seçenekler

Ömür boyu devam eden bir hastalık olan sedef hastalığını, uygun tedavi yöntemlerinin zamanında uygulanmasıyla ile kontrol altına alabiliriz. Hastalığın erken teşhis edilmesi kontrol altına alınmasını kolaylaştırır. Döküntü ve pullanmalar vücut derisinin %10’unu kaplamışsa fototerapi ya da sistemik tedavi  daha hızlı yanıt verir.

Sedef tedavisi kişiye özeldir. Hastalığın cilt üzerindeki yaygınlığı, hastanın yaşı, cinsiyeti, tedaviye uyumlu davranışı uygulanacak tedavinin seçiminde önemli faktörlerdir. Döküntü ve pullanmalar sınırlı bir alandaysa  sedef hastalığının sürülebilen ilaçları ve nemlendirciler kullanılır. Hastalık yaygınlaşmışsa sentetik A vitamini içeren ilaçlar, fototorepi ve bazı antineoplastik ilaçlar uygulanabilir.

Cilt hücreleri cildin en derin tabakasında oluşur. Cilt yüzeyine doğru kademeli olarak ilerleyen hücreler burada ölür. Gün içerisinde yapılan aktiviteler ile birlikte parçalanarak dökülürler. Dökülen cilt hücreler yerini alt dokuda oluşan yeni hücrelere bırakır. Cilt hücrelerinin meydana gelmesi ve dökülmesi süreci yaklaşık 28 gün sürer. Sedef hastalığında ise bu süreç oldukça hızlıdır. Normal süreçten yaklaşık 10 kat daha hızlı seyreden hastalıkta cilt hücrelerinin dökülmesi 2-6 gün arasındadır. Bu durumda da ölü cilt hücreleri yüzeyde birikir. Kısır döngüye giren ciltte aşırı üretim ve dökülmeye bağlı olarak tipik görünüme sahip olan sedef rengi pullanmalar ve kabuklanmalar oluşur.

Sedef Hastalığı Belirtileri

• Özellikle diz ve dirsek bölgelerinde yer alan sedef rengi pullanma ve kabuklanmalar. Bu cilt lezyonları genital bölgede, tırnak ve saç derisinde de gözlenebilir. Arıca kollar, bacaklar, avuç içleri ve ayak tabanında kırmızı lekeler üzerinde gri-beyaz renkli deri döküntüleri ve kabuklanmalar
  • Ciltte kuruluk, yanma hissi, kaşıntı ve kanamalar
  • Eklemlerde ağrı, şişlik ve kızarıklık

Sedef Hastalığının Tedavisi

Ömür boyu devam eden bir hastalık olan sedef hastalığı uygun tedavi yöntemi ile kontrol altına alınabilir. Hastalığın erken teşhis edilmesi kontrol altına alınmasını kolaylaştırır. Ancak döküntü ve pullanmalar vücut derisinin %10’unu kaplamışsa fototerapi ya da sistemik tedavi uygulanmalıdır. Sedef tedavisi kişiye özeldir. Hastalığın cilt üzerindeki yaygınlığı, hastanın yaşı, cinsiyeti, tedaviye uyumlu davranışı uygulanacak tedavinin seçiminde önemli faktörlerdir. Döküntü ve pullanmalar sınırlı bir alandaysa krem şeklinde olan sedef hastalığı ilaçları ya da nemlendirciler kullanılır. Hastalık yaygınlaşmışsa sentetik A vitamini içeren ilaçlar, fototorepi ve bazı kanser ilaçları uygulanabilir.